joi, 5 martie 2015

Ultima zi a orei de Religie


Pana maine, 6 martie 2015, trebuie sa se depuna cererile pentru inscrierea la ora de Religie. Am primit si eu o cerere, care, culmea, avea doua rubrici: pentru sau impotriva inscrierii copilului meu la aceasta "materie". De la inceput cererii ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, era oarecum ironizat ca a dat un ordin de ministru nou instalat in functie. Adica acel ordin prin care Religia devine cu adevarat optionala. Deranjat i-am trimis un e-mail invatatoarei fiicei mele in care i-am aratat ca acesta doar s-a supus unei decizii a Curtii Constitutionale din Romania. Ceea ce Biserica Ortodoxa Romana refuza in aceste zile sa faca, dezlantuind o campanie de presiune incepand cu Parlamentul Romaniei si terminand, asa cum se poate vedea, cu scoala romaneasca.

 Am sa reiau in aceasta postare faptul ca nu vad Credinta totuna cu Religia. Am facut-o acum cativa ani, si site-ul resursecrestine.ro a recomandat acel eseu acum cateva zile. Il puteti gasi aici sau aici.
 Nu stiu in amanunt ce se preda la ora de Religie, dar atat timp cat nu se preda Sola Scriptura, totul devine neimportant. Intr-un documentar am vazut cum copii erau invatati sa isi fac cruce, sa pupe icoane, sa coloreze niste "ingeri" dintr-o carte, toate insemnand Religie. Ora de Religie. Si din pacate, atata timp cat eu ca parinte nu pot stii, asa cum stiu ce se preda la matematica ori limba romana, despre ceea ce profesorul sau preotul speculeaza cu privire la Religie, nu pot sa imi dau acordul pentru asa ceva. Sigur esenta, daca ea este exprimata cu adevarat este aceeasi indiferent de confesiune crestina: dragostea mantuitoare a lui Dumnezeu care s-a intrupat in Iisus Christos, venit sa ne mantuiasca prin jertfa sa inlocuitoare. Dar oare asta e esenta transmisa copiilor si adolescentilor sau altceva?
 Personal tot ce am invatat am facut-o in Biserica. Paradoxul a fost ca doar pe la optsprezece ani am aflat ca exista Scoala Duminicala. Eu fiind in biserici de la 10 ani. Nu stiu daca as fi invatat mai mult acolo, cred ca nu. Vladimir Pustan spunea acum cateva luni ca de multe ori ce se face cu copii si cu adolescentii e un soi de izolare a lor, ca cei mai in varsta sa aiba linistea, tihna lor in biserica, sa nu fie deranjati in timpul programului duminical. Daca e asa e grav si inseamna ca eu am fost ferit de asta. Oricum ar fi cred ca ceea ce trebuie invatat despre Dumnezeu si lucrarea Sa ar trebui facut la Biserica, nu in mediul viciat de secularism, de orientari religioase, de erezii pana la urma, de oameni cu tot soiul de idei, care apar la scoala. La o scoala duminicala ma pot duce oricand sa vad ce se invata acolo, pot sa ma ridic in mijlocul unei predici ale carei idei nu o impartasesc si sa plec de acolo cu copilul meu, dar ce pot face cand fata mea e la scoala la ora de Religie? Nimic!
 Spuneam, in eseul pomenit mai sus, ca Religia este o actiune omeneasca pentru a il convinge pe Dumnezeu sa ne primeasca, sa creada ca in sinea noastra nu suntem atat de rai. In realitate suntem atat de rai ca nu il vom convinge nicodata pe Dumnezeu ca meritam indurarea Sa. Necazul e ca credem ca Religia cu ale ei traditii, cruci facute cu mana dreapta si doua sau trei degete impreunate, pomeni, posturi fara carne, dar cu multe vegetale, sfinti cu cruce neagra sau rosie in calendar, cand nu se lucreaza absolut nimic ca e pacat, da' nu e atata pacat sa iti injuri in acele zile si mai mereu Dumnezeul, auto-flagerari etc, conving divinitatea ca meritam totusi atentia lui Dumnezeu. A fi crestin real inseamna, insa, sa intelegi si sa traiesti Credinta, nu Religia. Poti invata Religie si sa ai note bune. Nu poti insa invata Credinta, pentru ca ea nu se transforma in notiuni de diferite grade pe care le stii sau nu le stii, le-ai invatat si poate le-ai uitat, ai primit calificative ori note si poate ai fost premiat pentru cunostiintele tale...
 Credinta se traieste. Credinta este o revarsare din Dumnezeu catre om, care isi intelege neputina ta fata de Dumnezeu. Indiferent ce crezi ca poti face la un moment dat sa-L convingi, e gresit. Pilda Fiului risipitor arata clar ce poate sa faca omul: doar sa isi vina in fire... doar sa-si abandoneze propria mizerie... doar sa vina asa cum este inainte Tatalui, recunoscand ca nu merita nimic, ci doar sa apeleze la gratia Lui... Asta e Credinta! Neputinta omului e canalul prin care lucreaza Dumnezeu. Aparenta putinta omului de-a rezolva situatiile, e blocajul harului lui Dumnezeu.
 Credinta inseamna viata ta cu Dumnezeu. Religia inseamna ideile altora cum trebuie sa traiesti tu cu Creatorul... Am ramas surprins de atatea ori de tineri cu veleitati de actuali-viitori derbedei de cartier, drogati, beti, sau poate cu nici macar scuzele acestea, injurand, folosind cuvinte vulgare in prezenta altor oameni mai in vaesta si care nu puteau sa aiba placerea lor in a degusta cuvintele oribile ce le ieseau pe gura, fara un banal bun-simt care ar fi trebuit sa le aduca macar un strop de rusine. Credeti ca acesti adolescenti nu participasera la orele de religie? Credeti ca nu stiau sa isi faca cruce sau cand e calendaristic sarbatoarea Sfantului Ion ori Craciunul? Credeti ca toti, sute, cati am vazut de-a lungul timpului, au ramas corigenti la Religie si asta pentru ca morala si simtul lor etic le era la pamant?
 Dar ce puteau sa invete acesti tineri cand personal am cunsocut un preot de prin Bran, Popa Ghita, care la varsta de aproape 70 de ani era mereu insotit de fete de doar 17-18 ani, mereu altele, numite de el - nepoatele lui! Un stricat notoriu, care insa duminica era un excelent predicator, dupa cate mi-au povestit cei ce l-au auzit vorbind.
 Ce ar fi putut Popa Ghita sa invete un tanar? Desigur Religie, reguli pe care el nu le aplica, caci Credinta, daca ea ar fi fost in spusele acestui om al Bisericii, trebuia sa insemne lucrarea lui Dumnezeu in om. Religia e lucrarea omul catre om, de cele mai multe ori ca sa de-a bine celor naivi. ca sa isi deschida punga, caci aceasta e marea durere a BOR. Ce vor face cu sutele si miile de taietori de frunza religioasa? Ce va face Biserica national-stramoseasca cu acesti oameni fara seviciu?
 De ce sa ascult eu oameni care nu cred in Dumnezeu? Cum pot ei sa sadeasca Credinta, Adevar, Frumusete, Lumina in inima mea si a altora, daca totul e pentru ei bezna? Sigur ca si ei pot spune adevarul, Marele Preot Caiafa a facut chiar o importanta profetie atunci cand l-a judecat pe Iisus Christos! (Unul din ei, Caiafa, care era mare preot în anul acela, le-a zis: „Voi nu ştiţi nimic; oare nu vă gândiţi că este în folosul vostru să moară un singur om pentru norod, şi să nu piară tot neamul?”Dar lucrul acesta nu l-a spus de la el; ci, fiindcă era mare preot în anul acela, a prorocit că Isus avea să moară pentru neam. Şi nu numai pentru neamul acela, ci şi ca să adune într-un singur trup pe copiii lui Dumnezeu cei risipiţi) Ioan 11:49-52. Dar asta nu l-a facut profet sau om al credintei, ci un om religios care era mort in pacatele si ticalosia lui. Mai tarziu a aratat ca nici macar Legea lui Moise nu mai avea valoare in ochii lui, condamnandu-L pe Domnul Christos printr-un simulacru de proces. Daca nu Sfanta Scriptura este calauza ce pot acesti imbuibatii ai sorti sa ma invete, sa imi spuna ceva care sa ma apropie de Mantuitorul? Si cu atat mai mult vlastarele fragede ce nu au experimentat decat liniste ocrotitoare a mamei si tatalui. Ce vor stii ei cu adevarat despre dragostea lui Dumnezeu cand dragostea acestor oameni e banul, e propria placere, e turmentatia poftei nesaturate nicicand.
 Religia nu il iubeste pe Dumnezeu. E o negociere: iti dau, Tu imi dai! Ea il vrea pe Dumnezeu intr-un mod meschin. Il vrea pe Dumnezeu limitat. Mantuire, dar nu cu responsabilitate deplina. O zi sau doua pe saptamana, restul nu. Pacat, apoi iertare, apoi iar pacat. Apoi iertare din nou... Voia Lui, dar si voia mea. Voia mea mai des, foarte des, desigur...
  Tanarul bogat, un om bogat si sincer a venit la Domnul Iisus pentru a afla calea vietii vesnice. "Pazeste poruncile!" i-as spus Mantuitorul. "Le-am pazit! Din tineretea mea!" Daca Iisus Christos ar fi urmarit doar Religia, acestui om i-ar fi spus sa sa duca acasa si sa pazeasca in continuare Legea.  Dar Credinta nu are un sablon, nu este un set de reguli, precum Religia, nu este o forma cu regularitati geometrico-divine. E altceva, e vie, se transforma, e ca apa, ca Apa Vie. Nu iti va da acelasi raspuns problemelor ce par identice."Vinde tot ce ai si da la saraci! Apoi vino ia-ti Crucea si urmeaza-ma!" ii cere Fiul lui Dumnezeu. Tanarul bogat ar fi putut protesta: "Doamne stii ceva - niciunui om nu i-ai cerut sa-si dea toata averea la saraci! Lui Zacheu nu i-ai spus ca jumatate de avere pentru saraci e prea putin si mie imi ceri tot? Si nu ajunge! Imi spui sa iau Crucea, apoi si sa te urmez? Pai ai 12 ucenici si cateva femei care te urmeaza si iti slujesc, de ce sa vin si eu? I-ai spus lui Zacheu, mai marele vamesilor, sa te urmeze? Cand indracitul din Gadara a vrut sa mearga dupa Tine l-ai trimis acasa! Sa spuna binele facut lui de Dumnezeu... Aluia care a vrut sa te urmeze mereu i-ai aratat ca pasarile au cuiburi si vulpile vizuini, dar Tu nu ai unde sa iti pleci capul, o forma ciudata de a-l lasa sa aleaga, daca sa te urmeze sau nu. Iar mie nu imi lasi sa aleg nimic."
 Vrei Religie: urmeaza seturi de reguli! Vrei Credinta? Separate de orice iti creaza Religie, i-ati crucea si mergi dupa Iisus Christos! Poti invata de nota sapte la Religie. Stabilesti personal cata Religie vrei sa stii. In cazul Credintei nu poti negocia. Mai auzisem in tineretea mea pe unii crestini isteti foc, ca se lupta sa ia macar un 5 pe calea Credintei!!! Ca sa ajunga in Rai. Dar, adaugau ei, mai bine ar fi sa te lupti pentru 10!
 Personal nu pot spera la nimic in privinta orei de Religie. Religia nu creaza Credinta, la fel cum Credinta nu creaza Religie. Cine poate sari de la una la alta pe o chestiune de semantica se inseala. cand vezi vedetele televiziunilor vorbind de Credinta, pentru a convinge parintii sa faca cereri pentru Religie, am senzatia ca discutam despre doua lucruri total neintelese. Ele nu sunt sinonime.
 Nu stiu care spunea ca participand la ora de Religie iti exprimi public credinta crestina? Serios? Ma duc la ora de Religie si imi exprim astfel credinta crestina la nivel uman si divin? Doar atat? Apoi pot merge la bar, la discoteca, la un lupanar, caci am dovedit omenirii cine sunt eu. Si Cerului de-a asemenea.
 Ucenicii au avut un gand bun cand au cerut Domnului Iisus: Mareste-ne Credinta! Ar fi fost ciudat sa spuna: Mareste-ne Religia, Doamne! Si Domnul Iisus le spune ca daca ar fi avut un graunte de mustar credinta, muntele din fata lor ar fi putut fi zvarlit in mare. Adevarul ca puterea Credintei ne lipseste, nu Religie.Nu vom muta muntii din viata si activitatea noastra fara Credinta. Religia adevarata - Religiunea, asa cum o descrie Iacov ar fi preocuparea noastra fata de orfani si vaduve si a ne pastra curati fata de lume. Daca asta s-ar invata si aplica la ora de Religie mi-as dat votul ei acum... Dar cati preoti si profesori de Religie isi citesc Statutul decretat de Sfanta Scriptura si merg cu elevii lor la un orfelinat sau la o casa de batrani, sa cante o cantare, sa-l vesteasca pe Iisus, singurul aducator de speranta si zambet, sa ii invete pe copii si tineri incredintati lor o ora, sa se joace cu sarmanii orfani, sa le duca din putinii bani de buzunar dati lor de parinti, o mica jucarie, pentru acesti necajiti ai sortii... Cat de grea e Religia cand ea tinde sa fie adevarata!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu