Refugiul
Realizat in 1975 dupa cartea
cu acelasi nume scrisa de Corrie ten Boom, filmul Refugiul prezinta drama
sfasietoare a unei familii de crestini
sub ocupatia nazista in Olanda din timpul Celui de-al Doilea Razboi
Mondial. O familie obisnuita de ceasornicari, dar care asculta de Dumnezeu,
plina de iubire, se transforma intr-una ce ajuta zeci de evrei, ascunzandu-i de
prigonitorii diabolici nazisti. Pentru a-i ascunde creaza o camera stramta,
dupa un perete fals in care sunt adapostiti in caz de razie a Gestapoului, evreii.
Din pacate, politia secreta nazista afla de aceasta in urma unui denunt al unui
olandez ce pretinde sa i se dea bani pentru salvarea sotiei sale evreice.
Oaspetii evrei se ascund, nu vor fi gasiti cu toate cautarile facute de
soldatii germani, dar familia ten Boom este arestata.
Patriarhului familiei i se cere de catre ofiterul Gestapo-ului, stiindu-se ca este crestin, sa se supuna legilor crude si criminale ale Reich-ului german, pe motiv ca asta cere crestinilor Biblia. Batranul Caspar ten Boom il corecteaza - nu asta spune Scriptura, ci ea ne cere ascultare mai mult de Legea lui Dumnezeu decat de cea a oamenilor.
Patriarhului familiei i se cere de catre ofiterul Gestapo-ului, stiindu-se ca este crestin, sa se supuna legilor crude si criminale ale Reich-ului german, pe motiv ca asta cere crestinilor Biblia. Batranul Caspar ten Boom il corecteaza - nu asta spune Scriptura, ci ea ne cere ascultare mai mult de Legea lui Dumnezeu decat de cea a oamenilor.
Suferinta familiei
ten Boom incepe dur si nemilos - toti sunt dusi la inchisoare. Din nefericire
Caspar moare dupa 10 zile. Iar dupa cateva luni cand frontul american se
apropie de Olanda, vor fi transferati in diferite lagare. Surorile Corrie si
Betsie ajung in lagarul de concentrare Ravensbruck. Aici Corrie cu tot
controlul corporal ce se facea detinutelor nou sosite reuseste printr-un
miracol, atunci cand gardienii au fost concentrati pe o busculada in randul
detinutelor, sa strecoare un mic Nou Testament, pe care il avea din inchisoarea
olandeza.
Ceea ce reuseste sa
surprinda in acel loc de iad, cum il defineste realist Betsie, e perpetuarea
viciului omenesc. Lacomia, inselatoria, jocul de carti, fumatul, dispretul fata
de ceilalti si mai ales fata de detinutele nou sosite, ura, egoismul cronic, nu
dispar intr-un loc ca acela, ba dimpotriva se amplifica in incercarea fiecarei
detinute de a supravietui cu orice cost. Viata capata in acel lagar un aspect
inuman, animalic chiar. Katja, o moasa a carei vina este ca a adus pe lume
copii evrei, o fiinta lacoma si vicioasa ajunge in cele din urma sa le
indrageasca pe cele doua surori. Prin ea
suroriile vor ajuta cu medicamente si vitamine pe alte detinute bolnave sau
gravide.
In conditiile
dramatice de acolo, unde toate femeile erau obligate sa presteze munca silnica,
epuizanta, suroriile nu-L uita pe Dumnezeu. Betsie este cea care va vorbi in
fiecare seara multor detinute despre iubirea lui Dumnezeu. Unele nu vor
intelege cum un Dumnezeu iubitor ingaduie existenta unui astfel de loc de
cosmar. Insa iubirea Lui s-a aratat atunci cand Fiul Sau a murit pe Cruce
pentru oameni le spun suroriile
detinutelor scepticelor. Nici macar Fiul lui Dumnezeu nu a fost scutit
de suferinta creata de fiecare dintre noi.
Cu toate acestea Corrie asista neputincioasa la o bataie
crunta pe care o primeste sora ei de la o gardiana fara inima. Inima i se umple
de ura si doreste chiar sa o ucida pe aceea nazista. Mereu insa Betsie ii
reaminteste ca trebuie sa traiasca fara a ura pe cineva. Ura, spunea inteleapta
sora, te inlantuieste intr-o temnita chiar mai groaznica decat cea de acolo.
Corrie se va pocai in final de ura si de gandurile de razbunare cu ajutorul
harului lui Dumnezeu.
Betsie datorita
frigului, muncii grele, a unei alimentatii deficitare - detinutele primesc
zilnic doar doua sute de grame de paine si o jumatate de litru de supa, se
imbolnaveste grav. Va fi dusa la spitalul lagarului, un loc supra-aglomerat in
care detinutele mai mult mor decat se vindeca. Pe 18 decembrie 1944 Betsie
va fi libera, asa cum avusese un vis premonitoriu, ajungand acasa la Domnul. In
acelasi vis Betsie a vazut-o si pe sora ei libera inainte de Anul Nou. Si
intradevar datorita unei erori birocratice Corrie devine libera pe 28 decembrie
1944. Nu inaintea ca Katja, moasa lacoma si vicoasa, sa isi exprime si ea dorinta de a deveni crestina,
de a-L urma pe Christos, vazand viata sfanta a celor doua surori.
Dupa terminarea
razboiului, Corrie ten Boom isi va dedica viata vestirii Cuvantului Viu al lui
Dumnezeu, a iertarii Sale si a experientei sale din lagar, mergand in circa 60
de tari pentru a arata oamenilor ca Dumnezeu ii iubeste. Va face acest gest
chiar si fata de gardienii care s-au purtat atat de nemilos cu ea si cu sora ei.
Viata ei se va desfasura sub mottoul ca indiferent cat de adanca va fi o
problema, un necaz, o suferinta, Domnul Isus este si mai profund si mai adanc
decat ea. Finalul filmului ii arata pe toti membrii familiei, care vor muri in
lagare sau la foarte scurt timp dupa aceea, executati sau din cauza
suferintelor la care au fost supusi.
Cum spuneam, filmul Refugiul este un clasic al genului, cu o distributie valoroasa (Julie Harris, Jeannete Clift,
Arthur O'Connel, regizorul James F. Collier - semnand regia si pentru alte doua filme aparte: Joni si China Cry), este sfasietator, te impresioneaza pana la
lacrimi, dar nu este lacrimogen in sensul exploatarii fara noima a emotiei
spectatorului, asa cum multe din dramele actuale o fac, fara a aduce ceva in
inima privitorului, te face sa iti analizezi si sa iti raportezi propriile sentimente si trairi pe
care le ai fata de semeni, intr-o lume mult mai putin represiva fizic, dar mult
mai reprimanta spiritual, care transforma viata crestina, intr-o supa precum
cea din lagar, tot mai putin reala, tot mai putin hranitoare, fara gust si fara
culoare.
Iubirea crestina a
surorilor a fost, dupa parerea mea, o rezistenta in fata barbarismului nazist,
mult mai pura si mult mai eroica decat rezistenta armata a altor olandezi, care
au avut puterea sa se sacrifice pentru tara, pentru libertatea lor, dar nu si
pentru libertatea spirituala a inamicului. Pentru ca e relativ usor sa ucizi un
inamic pe care il urasti, decat sa iubesti un dusman si sa te rogi pentru el,
sa-i dai iertare. Familia ten Boom a inteles ca iubirea lui Dumnezeu a fost
pentru toti, dar in primul rand pentru cei rai. Caci pana la urma toti suntem
rai...Va invit deci sa vizionati acest film fara sa ma tem ca veti regreta
timpul si (eventual) bani dati pe procurarea lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu